NTP-MTDT-15-0083 pályázatának szakmai beszámolója

NTP-MTDT-15-0083 pályázatának szakmai beszámolója

Látható matematika –szakkör, tábor

A szakköri foglalkozásokon olyan tananyagokat dolgoztunk fel, amelyek nem férnek bele a tantervi keretekbe, de kapcsolódnak a korosztály tantervi anyagához. A felhasznált módszereim kompetencia alapúak. A GeoGebra szerkesztő programmal ismerkedtünk, illetve dolgoztunk, de emellett vizsgáltuk a képzőművészet és a matematika kapcsolatát, használtuk konstrukciós, logikai és térszemlélet fejlesztő eszközöket, játékokat.

A foglalkozások első részében a Geogebra szerkesztő programmal oldottunk meg feladatokat. Dinamikus fájlokat hoztunk létre geometriai transzformációk segítségével.

A szimmetria témakörét az origamival vittük tovább. a sok apró origami elemből csillagokat, testeket készítettünk.

Ezt követően térbeli konstrukciós feladatokkal foglalkoztunk, melyeket kockákkal modelleztünk. Majd a modellek segítségével oldottunk meg szöveges feladatokat. A síklefedés témakörével jutottunk el a poliminokig. Ezek a játékok számos szöveges feladatban segítik a megoldást.

Majd a platóni (szabályos) és archimédeszi (félig szabályos testekkel foglalkoztunk). Megépítettük azokat Magformersből, elkészítettük a hálójukat, a testek modelljét.

A modellezést a Zometool készletekkel folytattuk, ez már nagyobb gondolkodás béli szabadságot adott a testek építésében.

A matematika és a természet kapcsolatát ppt-k segítségével figyeltük meg, eljutva az aranymetszéshez, aranyspirálhoz. GeoGebrával rajzoltunk aranyspirált.

A matematika és művészet témakörben foglalkoztunk Escher művészetével, készítettünk általa ihletett képeket GeoGebrával (képek). Dürer bűvös kockáira is szántunk időt. Vasarely op-art képein a lehetetlen kockákat figyeltük meg, modelleztük azt, illetve a táborban origamival készítettünk által ihletett képet.

Végül a Vasarely ihlette Jomili konstrukciós játékkal foglalkoztunk.

A szakkört egy projektzáró iskolanappal fejeztük be.

Az év folyamán a kitűzött célokat sikerült teljesíteni.

Diákjaim már képesek a Geogebrával önállóan, illetve irányítással önálló GeoGebra fájlokat létrehozni, a adott problémákat a programmal feldolgozni.

A konstrukciós játékoknak köszönhetően sokat fejlődött térlátásuk, kombinációs készségük.

A logikai feladatok megoldásában is gyorsabbak, ügyesebbek.

A közös munka, a tábor, a kirándulás összekovácsolta a kis csapatot, szociális képességük fejlődött, képesek csapatban dolgozni, a csapatban egymás munkáját segíteni, kiegészíteni.

Az egész évi fejlődést talán legjobban a projektnap mutatta meg. Hogyan rendezték be a kiállítást, hogyan válogatták a fotókat, hogyan készítették együtt a ppt-t a projektről. Ügyeltek rá, hogy semmi és senki ne maradjon ki belőle. A projektbemutatóra közösen osztották el a feladatokat, ki milyen helyszínt vezet, ki tartja az előadást a ppt-vel.

Lenyűgöző volt, ahogy diáktársaiknak (ötödiktől-kilencedikig) bemutatták, hogyan kell a logigrafikának nekiállni, hogyan tanította egyikük a Rubik kocka kirakását, mit érdemes egy Zometool készletből építeni. Olyan volt, mint egy Élményműhelyes foglalkozás, pedig velük még nem voltunk ilyenen. És volt türelmük négyszer ugyanazt végigcsinálni, négy különböző csapattal. Szemmel láthatóan felnéztek rájuk a többiek.

Az egész projektet egy interaktív iskolanappal zártuk, melyen az alsóbb évfolyamok vettek rész forgószínpad-szerűen. Amolyan helyi Élményműhellyel. A foglalkozásokat a szakkörösök vezették. A berendezett aulánkban kiállítással vártuk a diákokat az év folyamán készült alkotásokkal, a szakkörökön, kiránduláson és a táborban készült fotókkal.

A program elején röviden bemutattam a projektünket, majd emléklapot adtam át a 10 résztvevőnek. Ezután átadtam a szót a diákoknak. Ketten egy általuk készített ppt segítségével bemutatták, hogy milyen munkát végeztek egész évben.

[Kattints a képre!]

Ezt követte a nap interaktív része. A 6-8 fős asztalok mindegyike egy-egy helyszín volt, ahol egy-egy szakkörös vezetésével dolgozhattak. Volt Zometool, Sudoku, Logigrafika, Jomili kocka, Mageformers, Rubik kocka. Minden asztalnál lázas munka folyt a diákok vezetésével.

A rendezvény beharangozásaként a Tamási rádióban adtam egy interjút a projektről, a rendezvényről felvételt készített a Koppány Tv.

Április 13-án, a Kaposvári Egyetemen Matematika Tanszékén fogadott bennünket Dr. Stettner Eleonóra. Egy előadást tartott logikai és térszemlélet fejlesztő játékokról (Zometootl, Poliuniverzum, Jomili), majd közösen egy óriás kockát építettünk Zometoolból. A napot egy egyetemlátogatással zártuk.

Május 2-4-ig matematika táborban voltunk Püspökszentlászlón. A táborban elkészítette mindenki az 5 szabályos test modelljét (haza is vihette). Zometoolból előbb félig szabályos testeket építettünk, majd önálló építésbe kezdtek. Vasarely op-art műveivel foglalkoztunk, origamiból egy hatalmas lehetetlen kockát ábrázoló képet készítettünk. Jomili kockából is csodás alkotások készültek. Foglalkoztunk sudoku és logigrafika feladatokkal. És nem utolsó sorban, bejártuk a tábor mellett fekvő arborétumot.

Pécsen zártuk a tábort: Vasarely Múzeum tárlatvezetéssel, Székesegyház idegenvezetéssel, Zsolnay Negyed, Interaktív Varázstér, Planetárium előadás és Varázsóra volt a program. (

A Koppány TV készített felvételt a projektzárón, valamint az iskola honlapján tettük közzé a pályázat eseményeit, fotóit.

A projektzáró rendezvényre invitáltuk a város érdeklődő diákjait, így a rendezvény előtt a Tamási rádióban adtam rövid interjút a pályázattal kapcsolatban, valamint meghívtam az érdeklődő diákokat.

Tamási, 2016. május 25.

Witzlné Ulrich Anikó