Diákönkormányzat

A BÉRI BALOGH ÁDÁM GIMNÁZIM DIÁKÖNKORMÁNYZATÁNAK MŰKÖDÉSE

Diákönkormányzat szerepe a közösségi élet kialakításában

  • diákok részéről történő kezdeményezések felkarolása
  • bekapcsolódás a városi rendezvényekbe, illetve az ünnepségeken való részvétel
  • iskolarádió működtetése, melynek célja: műsorszolgáltatás, iskolai élettel kapcsolatos információk átadása
  • a közéletiség alapjainak lerakása a cél
  • gyakorolják a közösség ügyeinek intézését
  • érdekvédelmi feladatokkal ismerkednek
  • a tanulói jogviszonnyal összefüggő jogokat, kötelességeket megismerve igyekeznek azokat betartani és betartatni társaikkal

Diákközösségek és diákközgyűlés

Osztályközösségek és tanulócsoportok
Az azonos évfolyamra járó, többségében azonos órarend szerint együtt tanuló diákok egy osztályközösséget alkotnak, tanulólétszámuk jogszabályban meghatározott. Az osztályközösség élén pedagógus vezetőként az osztályfőnök áll.
Az osztályfőnököt az igazgató egyetértésével a főigazgató bízza meg, aki szervezi és irányítja a közösségi életet, jelentős nevelő hatást fejt ki és érdemben foglalkozik a rábízott fiatalok egyéni gondjaival. Az osztályfőnök indokolt esetben (a közösség vagy egyes tanulók érdekében) jogosult – a közvetlen felettese tudtával – nevelői osztályértekezletet összehívni, melyen az osztályban tanító pedagógusok kötelesek megjelenni.
Bontott tanulócsoportban vesznek részt az osztályközösség diákjai azokon a tanítási órákon, melyeknek eredményessége érdekében szükséges a kisebb tanulólétszám (magyar, matematika, idegen nyelvi, technika, informatika órák stb.). A tanulócsoportok bontását a tantárgy sajátos jellege, a tanulók képességei vagy az osztálylétszám indokolja.

Diákközgyűlés (iskolagyűlés)

A tanulóközösség legmagasabb tájékoztató és véleményező fóruma a diákközgyűlés. A diákközgyűlésen a főigazgató, ill. intézményegységek igazgatói és a diákönkormányzat vezetői beszámolnak az előző diákközgyűlés óta eltelt időszak munkájáról, a tanulói jogok és kötelességek helyzetéről, érvényesüléséről. A diákközgyűlés nyilvános, azon bármelyik tanuló megteheti közérdekű észrevételeit, javaslatait személyesen vagy küldöttei útján. A tanulók kérdéseket intézhetnek a főigazgatóhoz/igazgatókhoz, DÖK-vezetőhöz, kérhetik gondjaik, problémáik megoldását, melyekre legkésőbb 30 napon belül érdemi választ kell kapniuk.
Rendes diákközgyűlés a főigazgató által vagy a diákönkormányzat működési rendje szerint hívható össze, tanévenként legalább egy alkalommal kötelező. Indokolt esetben rendkívüli diákközgyűlést is összehívhat a diákönkormányzat vezetősége és a főigazgató.
Diákönkormányzati működés

A diákönkormányzat szervezete és működési feltételei

A tanulóközösségek a tanulók érdekeinek képviseletére diákönkormányzatot hozhatnak létre. A diákönkormányzat tevékenysége a tanulókat érintő valamennyi kérdésre kiterjed, és akkor járhat el az intézmény egészét érintő ügyekben, ha megválasztásában az adott tagintézményben tanulók több mint 50%-a részt vett.
A diákönkormányzat tanulóközössége által elfogadott, a nevelőtestület által jóváhagyott diákönkormányzati SZMSZ (a DÖ szervezeti és működési rendje, a vezetők választásának módja stb. ) az intézményi SZMSZ 10. sz. melléklete.
Az osztályközösségek a diákönkormányzat legkisebb egységei. Minden 5-13. évfolyamos osztályközösség megválaszthatja az osztályból DÖ- képviselőjét. (A tanulóközösségek döntenek diákképviseletükről: küldöttet delegálhatnak az intézmény diákvezetőségébe.)

Az intézményi diákönkormányzat szervezeti felépítése:

Általános iskolában, gimnáziumban, kollégiumban tagintézményenként saját hatáskörben döntenek a tagintézményi diákönkormányzat létszámáról, amely az intézményegységek külön SZMSZ-ében található. A tagintézményi diákönkormányzatot felnőtt személy segíti (általában pedagógus). Hatáskörük és jogkörük csak a tagintézmény szintjén megfogalmazott döntésekre terjed ki.
Az intézményi diákönkormányzatot – aki eljárhat valamennyi diák képviseletében –, az alábbi létszámban képviselik az egyes intézményegységek/tagintézmények.
Minden 100 főnél kevesebb nappali tagozatos tanuló létszámmal működő tagintézmény az intézményi DÖ vezetőségébe 1 főt delegálhat, majd minden megkezdett 100 fő felett további 1 főt küldhet. A kollégium is 1 főt delegálhat. Az így delegált vezetőség maga közül intézményi DÖK-vezetőt választ, és felkéri felnőtt vezetőjét, akit később az intézmény főigazgatója bíz meg a feladat ellátásával.
Az intézmény biztosítja a diákönkormányzat zavartalan működésének feltételeit.

Diákönkormányzat jogok

A diákönkormányzat véleményezési és javaslattételi joggal rendelkezik a működéssel és a tanulókkal kapcsolatos valamennyi kérdésben. Az intézményi szabályzatok diákokat érintő területeiről pl.: NPP, IMIP esetében.

A diákönkormányzat egyetértési jogot gyakorol a 11/1994. MKM rendelet 4.§ (3) c) pontjában megfogalmazottak szerint a következőkben:

  • az intézményi SZMSZ elfogadásakor és módosításakor a jogszabály szerinti fejezetek esetében,
  • a házirend elfogadásakor és módosításakor,
  • a tanulói szociális juttatások elveinek meghatározásakor.

A diákönkormányzat döntési jogköre kiterjed:

  • saját működésére és hatásköre gyakorlására,
  • egy tanítás nélküli munkanap programjára,
  • tájékoztatási rendszerének létrehozására és működtetésére,
  • vezetőinek megbízására.

A diákönkormányzat kapcsolattartási rendje

A diákönkormányzat munkáját a tanulók által felkért nagykorú személy (általuk választott felnőtt/pedagógus) segíti. A diákönkormányzatot képviselő felnőtt folyamatos kapcsolatot tart a főigazgatóval. A tanulók egyéni gondjaikkal, kéréseikkel közvetlenül is felkereshetik az intézményegység-vezetőket (igazgatókat), igazgatóhelyetteseket, illetve a tagintézmény-vezetőket, akik fogadják a diákokat, biztosítva a négyszemközti meghallgatást, majd választ adnak problémáikra, vagy felvetésüket továbbítják a főigazgatónak.